Om #HackYourWorld

#HackYourWorld är en gemensam satsning av IBM, Ericsson och Drivhuset för att inspirera gymnasieelever till hur teknik kan bidra till hållbar utveckling samt att stärka deras mod och förmåga till egen innovation. #HackYourWorld organiserades första gången 2016 och inkluderar idag 20+ gymnasieskolor. Programmet består av tre delar för eleverna: Inspirationskickoff, Bootcamp och Hackaton. För ansvarig lärare bjuds det även in till en lärarträff. Läs mer om samtliga event nedan.

Lärarträff

Hur bra och lärorikt vi i team #Hackyourworld än säger att deltagande är så är ju det ju minst lika spännande att höra hur lärare som haft lag med tidigare upplevt det. Under den digitala lärarträffen berättar vi om upplägget för årets #Hackyourworld samt att ni som lärare har möjlighet att samtala med och lära av varandra. Under mötet introduceras ni till programmen som eleverna rekommenderas arbeta i under Hackatonet samt hur ni kan inkorporera dessa i er undervisning.

Kickoff

 Under en fullspäckad halvdag på Ericsson presenteras eleverna för smakprov på de senaste trenderna inom teknik och hållbar innovation. Teman som har diskuterats tidigare år är bland annat AI, 5G och Internet of Things.

Vi spanar också in i framtiden tillsammans med yrkesverksamma – hur kan vi tillsammans bidra till att skapa det samhälle vi vill leva i?

Kickoffen ger eleverna en inblick i näringslivets aktuella arbete och ska också inspirera till att bilda ett lag för deltagande i Bootcamp och Hackaton. Under kickoffen är alla välkomna, eleverna kan sedan avgöra om de vill forma lag för vidare deltagande.

Bootcamp

En digital heldag som är till för anmälda lag. Vi kommer tillsammans med gäster från IBM, Ericsson och Drivhuset lära eleverna idégenerering, ge dem verktyg inför Hackatonet såsom IBM-cloud, Skillsbuild och Design Thinking. Dessutom kommer de få tips och tricks och tränas i presentationsteknik. Under Bootcampen ingår coachning av lagets idé från en affärscoach på Drivhuset.

Under Bootcampen presenteras uppdragsbeskrivningen för årets Hackaton.

Hackaton

Samma lag som var med på Bootcamp tävlar här. Detta är en intensiv dag som avslutas med pitch på kvällen inför en jury från näringslivet. Under Hackatonet finns representanter på plats från IBM, Ericsson och Drivhuset för att hjälpa till med uppdragsbeskrivningen.

Pris delas ut i fem kategorier:

  1. Totalvinnare 2024:

    • Priset tilldelas det lag som har utmärkt sig mest över alla kriterier, inklusive teknisk prestation, kreativitet, användbarhet och presentation. Detta lag har visat enastående förmåga att lösa problem, tänka utanför boxen och leverera en imponerande produkt eller lösning.

  2. Bästa IBM Cloud 2024:

    • Detta pris går till det lag som mest effektivt utnyttjar IBM Cloud-plattformen för att utveckla sin produkt eller lösning. Bedömninger inkluderar användningen av IBM Cloud-tjänster, verktyg och teknologier för att skapa innovativa och skalbara lösningar.

  3. Bästa pitch 2024:

    • Här premieras laget som presenterar sin idé eller produkt på det mest övertygande, engagerande och tydliga sättet. Bedömningen inkluderar hur väl laget kommunicerar problemet, deras lösning, målgruppen och potentialen för sin produkt eller idé.

  4. Bästa värde 2024:

    Detta pris går till laget vars produkt eller lösning erbjuder det största värdet för användarna eller samhället. Bedömningen inkluderar hur väl produkten adresserar ett verkligt behov, dess användarvänlighet, tillgänglighet och hållbarhet över tiden samt UX/UI.

  5. Bästa teamwork 2024:

    Här erkänns laget som visar enastående samarbete, kommunikation och effektivitet under hackatonet. Bedömningen inkluderar hur väl laget arbetade tillsammans för att lösa problem, hantera utmaningar och maximera varje medlems styrkor för att uppnå sina mål.

Vad är ett Hackaton?

Ett Hackaton är ett event där flera människor samlas under en längre tid för att lösa problem genom programmering. Läs mer om hur Unga programmerare beskriver ett hackaton här

 
 
Close Menu